Blog > Komentarze do wpisu
Excavator Liebherr 9250
Po pierwsze wybaczcie kolejnego MOCa w kolorze white, dla usprawiedliwienia wspomnę, że kolor yellow okrzyknięty kiedyś na forum jedynym słusznym kolorem nie odchodzi do lamusa :)


Po pierwsze wybaczcie kolejnego MOCa w kolorze white, dla usprawiedliwienia wspomnę, że kolor yellow okrzyknięty kiedyś na forum jedynym słusznym kolorem nie odchodzi do lamusa :)
Prezentuję model Liebherra 9250, koparka nie największa z możliwych lecz waga oryginału przekraczająca 250 ton, silnik o mocy ponad 1000 KM i pojemność łyżki 15 metrów sześciennych czyli około 27 ton skał i ziemi wskazują, że mamy styczność z poważną maszyną. Czy model w wersji LEGO jest też poważną konstrukcją oceńcie sami:
Podwozie:
Waga: 1100g
Pierwszy raz w moim wykonaniu podwozie gąsienicowe z napędem opartym na subtraktorze, wszystkie mechanizmy widoczne na edukacyjnie odsłoniętej dolnej części:
Pf XL napędza obie gąsienice, z możliwością siedmiostopniowej regulacji prędkości jazdy za pomocą pilota. Pf Medium służy do skrętu jadącego do przodu pojazdu przyspieszając jedną i jednocześnie zwalniając drugą gąsienicę w stopniu zależnym od regulacji na pilocie. Tym samym im większy skręt kierownicy na pilocie tym mniejszy promień skrętu pojazdu co czyni sterowanie bardzo wygodnym. Uruchomienie mediuma podczas postoju przy wyłączonym XLu zapewnia skręt w miejscu poprzez ruch jednej gąsienicy do przodu a drugiej do tyłu z tymi samymi prędkościami. Tyle na temat zalet subtraktora.
Jedna gąsienica składa się z 42 ogniw.
Wieża:
Waga: bez ramienia 2300g
Wymiary: długość 35s, szerokość 25s, wysokość nie licząc szoferki 11 warstw bricków.
Wewnątrz wieży znajdują się 3 silniki:
- pf XL - podnoszenie całego ramienia
- pf Medium - obrót wieży
- pf Medium - zginanie ramienia w połowie
Ta częśc koparki doświadczyła długiego okresu dojrzewania. Sporo zmian dotyczących detali nastąpiło zanim osiągnięty został widoczny na zdjęciach, ostateczny efekt. Barierki po kilku zmianach dotyczących konstrukcji i proporcji powróciły do widocznego dość standardowego wyglądu, szereg gaśnic kilkakrotnie zmieniał położenie i kolorystyczną sekwencję, czarny element na środku kilkakrotnie zmieniał kształt. Przez dłuższy czas nie byłem przekonany do umieszczenia airtanka w tym modelu gdyż nic takiego w oryginale nie występuje jednak w końcu uznałem, że umieszczenie go nie zaszkodzi a może nawet wniesie coś ciekawego.
Dwa z trzech obecnych w modelu odbiorniki IR znajdują się pod siedzeniami w kabinie, mimo to nie ma problemu z zasięgiem. Trzeci znajduje się za kabiną obok airtanka. Światła początkowo umieszczone na ramieniu po bokach siłowników głównych zmieniły swoją lokalizację i w efekcie znajdują się na kabinie.
Jak wspomniano obrót wieży zapewnia pf medium. Widoczna na filmie szybkość obrotu uzyskana dzięki zwolnieniu 56:1.
Z8 -> Z40 następnie Z8 -> obrotnicę czyli Z56
Jeśli chodzi o ruch ramienia wprowadziłem innowacyjne w moim konstrukcjach a także na tym forum i dość rzadkie choć wcale nie nowe rozwiązanie. Siłowniki są atrapami zbudowanymi w głównej objętości z czarnych brick round 2x2 i czarnych naklejek będących przedłużeniem:
Dzięki temu można było uzyskać funkcjonalny model z siłownikami podobnymi do tych w oryginale a nieobecnymi w LEGO w tym kolorze i tej wielkości. Ramię jest podnoszone za pomocą linki, która biegnie od tylnej dolnej części ramienia do tylnej części modelu gdzie wchodzi do środka biegnąc do głównej wciagarki napędzanej przez pf XL. W tym przypadku linka nawija się bezpośrednio na axla a on obraca się bezpośrednio z pf XLa bez żadnych przekładni dzięki czemu uzyskany ruch ramienia jest szybki i płynny co trudne byłoby do osiagnięcia dzięki klasycznym siłownikom śrubowym przy tak dużej wadze ramienia.
Zginanie ramienia odbywa się również dzięki wciągarce, tym razem napędzanej przez pf medium przez przekładnię 3:1 również umieszczoną w tylnej części modelu. Linka zaczyna się u góry mniejszej części ramienia tuż pod dystalnym zamocowaniem górnych siłowników i biegnie pod nimi prawie równolegle do nich. Następnie wchodzi do środka głównej sekcji ramienia i wychodzi u jego podstawy kierująć się przez środek modelu do drugiej wciągarki.
Sterowanie wciągarkami jak i obrót wieży odbywa się z pilota z regulacją prędkości czyniąc pracę ramienia precyzyjną.
Ramię:
Czyli zasadnicza część koparki waży 900g.
Wymiary dolnej większej części:    długość 35s, szerokość 4s.
Wymiary górnej mniejszej części:  długość 24s, szerokość 6s.
Wymiary łyżki:                             długość 14s, szerokość 12s, wysokość 12 warstw bricków.
Wewnątrz ramienia znajduje się jeden silnik pf Medium poruszający łyżką. Znajduję się on razem ze standardową przekładnią ślimakową w końcowej części mniejszej sekcji ramienia tuż za łyżką koparki.
Waga całego modelu: 4300g
Maksymalna długość całości: 88s

Prezentuję model Liebherra 9250, koparka nie największa z możliwych lecz waga oryginału przekraczająca 250 ton, silnik o mocy ponad 1000 KM i pojemność łyżki 15 metrów sześciennych czyli około 27 ton skał i ziemi wskazują, że mamy styczność z poważną maszyną. Czy model w wersji LEGO jest też poważną konstrukcją oceńcie sami:



 

Podwozie:

Waga: 1100g

Pierwszy raz w moim wykonaniu podwozie gąsienicowe z napędem opartym na subtraktorze, wszystkie mechanizmy widoczne na edukacyjnie odsłoniętej dolnej części:


subtraktor by naturalbornuser


 

Pf XL napędza obie gąsienice, z możliwością siedmiostopniowej regulacji prędkości jazdy za pomocą pilota. Pf Medium służy do skrętu jadącego do przodu pojazdu przyspieszając jedną i jednocześnie zwalniając drugą gąsienicę w stopniu zależnym od regulacji na pilocie. Tym samym im większy skręt kierownicy na pilocie tym mniejszy promień skrętu pojazdu co czyni sterowanie bardzo wygodnym.



 

Uruchomienie mediuma podczas postoju przy wyłączonym XLu zapewnia skręt w miejscu poprzez ruch jednej gąsienicy do przodu a drugiej do tyłu z tymi samymi prędkościami. Tyle na temat zalet subtraktora.

Jedna gąsienica składa się z 42 ogniw.


Wieża:

Waga: bez ramienia 2300g

Wymiary: długość 35s, szerokość 25s, wysokość nie licząc szoferki 11 warstw bricków.

Wewnątrz wieży znajdują się 3 silniki:


- pf XL - podnoszenie całego ramienia

- pf Medium - obrót wieży

- pf Medium - zginanie ramienia w połowie

Ta część koparki doświadczyła długiego okresu dojrzewania. Sporo zmian dotyczących detali nastąpiło zanim osiągnięty został widoczny na zdjęciach, ostateczny efekt. Barierki po kilku zmianach dotyczących konstrukcji i proporcji powróciły do widocznego dość standardowego wyglądu, szereg gaśnic kilkakrotnie zmieniał położenie i kolorystyczną sekwencję, czarny element na środku kilkakrotnie zmieniał kształt.

Przez dłuższy czas nie byłem przekonany do umieszczenia airtanka w tym modelu gdyż nic takiego w oryginale nie występuje jednak w końcu uznałem, że umieszczenie go nie zaszkodzi a może nawet wniesie coś ciekawego.


 

Dwa z trzech obecnych w modelu odbiorniki IR znajdują się pod siedzeniami w kabinie, mimo to nie ma problemu z zasięgiem. Trzeci znajduje się za kabiną obok airtanka. Światła początkowo umieszczone na ramieniu po bokach siłowników głównych zmieniły swoją lokalizację i w efekcie znajdują się na kabinie.


 

Jak wspomniano obrót wieży zapewnia pf medium. Widoczna na filmie szybkość obrotu uzyskana dzięki zwolnieniu 56:1.

Z8 -> Z40 następnie Z8 -> obrotnicę czyli Z56

Jeśli chodzi o ruch ramienia wprowadziłem innowacyjne w moich konstrukcjach a także na tym forum i dość rzadkie choć wcale nie nowe rozwiązanie. Siłowniki są atrapami zbudowanymi w głównej objętości z czarnych brick round 2x2 i czarnych naklejek będących przedłużeniem:

Dzięki temu można było uzyskać funkcjonalny model z siłownikami podobnymi do tych w oryginale a nieobecnymi w LEGO w tym kolorze i tej wielkości. Ramię jest podnoszone za pomocą linki, która biegnie od tylnej dolnej części ramienia do tylnej części modelu gdzie wchodzi do środka biegnąc do głównej wciagarki napędzanej przez pf XL. W tym przypadku linka nawija się bezpośrednio na axla a on obraca się bezpośrednio z pf XLa bez żadnych przekładni dzięki czemu uzyskany ruch ramienia jest szybki i płynny co trudne byłoby do osiagnięcia dzięki klasycznym siłownikom śrubowym przy tak dużej wadze ramienia.

Zginanie ramienia odbywa się również dzięki wciągarce, tym razem napędzanej przez pf medium przez przekładnię 3:1 również umieszczoną w tylnej części modelu. Linka zaczyna się u góry mniejszej części ramienia tuż pod dystalnym zamocowaniem górnych siłowników i biegnie pod nimi prawie równolegle do nich. Następnie wchodzi do środka głównej sekcji ramienia i wychodzi u jego podstawy kierująć się przez środek modelu do drugiej wciągarki.


 

Sterowanie wciągarkami jak i obrót wieży odbywa się z pilota z regulacją prędkości czyniąc pracę ramienia precyzyjną.


Ramię:

Czyli zasadnicza część koparki waży 900g.


 

Wymiary dolnej większej części:    długość 35s, szerokość 4s.

Wymiary górnej mniejszej części:  długość 24s, szerokość 6s.

Wymiary łyżki:                             długość 14s, szerokość 12s, wysokość 12 warstw bricków.


Wewnątrz ramienia znajduje się jeden silnik pf Medium poruszający łyżką. Znajduję się on razem ze standardową przekładnią ślimakową w końcowej części mniejszej sekcji ramienia tuż za łyżką koparki.

Waga całego modelu: 4300g

Maksymalna długość całości: 88s

Link do opisu na eurobricks:

http://www.brickshelf.com/gallery/dimnix/Liebherr-9250/naturalbornuser3.jpg

Działanie opisanych funkcji przedstawia film:


 

piątek, 08 kwietnia 2011, naturalbornuser

Polecane wpisy