Blog > Komentarze do wpisu
Liebherr LTM 1200
Publikowany właśnie model pięcioosiowego żurawia to konstrukcja zwyciężająca wśród moich wszystkich konstrukcji pod kilkoma względami, a mianowicie:



 

 

 

- pod względem ilości silników - model zawiera ich 14 funkcjonalnych, piętnasty jest widoczny jako jeden z dwóch w tylnej części wieży, lecz obecnie nie posiada funkcji, jego planowana funkcja to zmiana nachylenia kratownicy mocowanej na końcu czwartej sekcji ramienia.

- waga żurawia sięgnęła pod koniec budowy 10kg nie licząc wagi podkładów pod podpory ani przeciwwagi mocowanej w tylnej części wieży.

- wysokość żurawia przy rozłożonym całkowicie ramieniu wynosi 280cm, nie licząc nieobecnej na razie kratownicy. W tej kwestii planuje w przyszłości dodanie tych akcesoriów, będzie się to oczywiście wiązać ze wzmianką w tym dziale na ten temat. Póki co brak czasu jest czynnikiem ograniczającym :)






Podwozie, układ jezdny:

Oparte jest na pięciu osiach z czego cztery pierwsze są napędzane a oś pierwsza, druga, trzecia i piąta, w sumie też cztery są skrętne. Tym samym trzy przednie osie są jednocześnie skrętne i napędzane, oś czwarta tylko napędzana a ostatnia tylko skrętna.
Skręt odbywa się dzięki trzem pf m zlokalizowanym, oś przednia i ostatnia osobnymi silnikami, osie druga i trzecia jednym silnikiem.
Napęd pochodzi z dwóch pf XL zlokalizowanych pod szoferką.



Podwozie, inne funkcje:


W szoferce również znajdują się baterie i odbiorniki takich funkcji jak jazda do przodu i tyłu, wysuwanie podpór, ruch tłoków w atrapie silnika i świateł, które jako jedyne są włączane ręcznie czerwoną gałką widoczną w lewej części szoferki.
Tłoki atrapy silnika wprawiane są w ruch bezpośrednio przez pf m znajdujący się tuż za szoferką.
Wysuwanie podpór odbywa się za pomocą pf m znajdującego się obok atrapy silnika (podpory przednie) i drugiego pf m znajdującego się w tylnej części żurawia, przez przekładnię ślimakową na z24 i następnie bezpośrednio na gear racki na podporach.

Wieża:

W wieży znajduję się ogółem 7 silników powiązanych w kilka grup. Obrót odbywa się za pomocą pf m przez przekładnię ślimakową na z24 a następnie małym kółkiem zębatym na obrotnicę. Obrotnica jest ustabilizowana przez szereg małych kółek toczących się po gładkiej części dolnej w celu minimalizacji odchyleń od pionu zwłaszcza w przypadku rozłożonego ramienia.


Podnoszenie ramienia odbywa się dzięki dwóm pfXLom zlokalizowanych w bocznych częściach wieży po obu stronach siłownika. Siłownik wysuwa się dzięki lince nawijanej na oś obracaną przez powyżej wymienione dwa silniki, na zasadzie zbliżonej do zazwyczaj stosowanego schematu wysuwania się kolejnych sekcji ramienia za pomocą linki. Jednak mimo zastosowania dwóch XLi ledwo radzą one sobie z uniesieniem ważącego 2,5kg ramienia zwłaszcza w dolnej partii ruchu a jest to niemożliwe przy nawet lekko rozładowanych bateriach.


Wysuwanie ramienia:

Zmechanizowane jest wysuwanie dwóch sekcji, trzecia jest wysuwana ręcznie z uwagi na dużą ilość oporów powstających w miejscach styku dwóch najgrubszych sekcji. Rozsunięte maksymalnie ramię sięga 280cm wysokości co nie jest widoczne na zdjęciach (tam sięga około 240cm). Ramię rozsuwa się jedynie dzięki układowi linek, nie ma tam żadnych gear racków, dwa pf m znajdujące się w tylnej części ramienia nawijają linkę główną wysuwającą pierwszą wysuwaną czyli trzecią co do wielkości sekcję a ta dzięki przełożonej według powszechnie znanego schematu lince przyczynia się do wysunięcia najcieńszej sekcji co widoczne jest na filmie.
Linka nawijana jest na rolkę napędzaną bezpośrednio z pf m znajdującego się w tylnej części wieży, za ramieniem, na filmie linka przechodzi przez podwójny wielokrążek co zwiększa siłę jej wciągania i zmniejsza szybkość jej wciągania czterokrotnie. Możliwe jest założenie linki w sposób tworzący poczwórny wielokrążek.

Dodatkowa galeria:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=446688



poniedziałek, 17 stycznia 2011, naturalbornuser

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: veleda, *.cdma.centertel.pl
2011/01/29 21:09:21
Naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem;)
Rzadko spotyka się, żeby ktoś z taką fascynacją zajmował się na pozór banalnymi sprawami.
Jak dla mnie świetne;)
-
Gość: ciekawa, *.oswiecim.vectranet.pl
2011/01/30 14:54:58
jeeej, pomysłowe ! bardzo mi się podobają Twoje dzieła !
czekam na więcej ;)